Oczywiście, jak zawsze, uważnie czytajmy etykietę produktu, który
zamierzamy włożyć do swojego koszyka. Na etykiecie na pewno znajdziesz
informację czy produkt jest sokiem, nektarem czy napojem. Warto również zwrócić
uwagę na skład produktu. Sprawdźmy jaka jest procentowa zawartość soku lub
koncentratu owocowego. Składniki zawsze wymieniane są w ściśle określonej
kolejności. Składnik, którego jest najwięcej w produkcie zawsze znajdzie się na
początku całej listy.
Zwróćmy uwagę również na napis „z odtworzonego owocu”, który oznacza, że
sok otrzymano z pulpy lub koncentratu. Taki sok będzie charakteryzował się
niższą wartością odżywczą w porównaniu do soków ze świeżych owoców.
Na co uważać?
Gdy na opakowaniu widnieje duży
napis „100%” od razu większości konsumentów wydaje się, że jest to 100% sok.
Uwaga jednak! Zawsze sprawdzajmy skład takiego produktu. Obecnie „sok 100%”
jest znakiem chronionym prawnie i wcale nie stanowi o gwarancji jakości
produktu, który zamierzamy zakupić.
Podobnie jest z napisami typu: „cała
pomarańcza”, „cały owoc”, „z jabłek”, „z pomarańczy” itp. – taki produkt nie
musi być sokiem… Często umieszcza się takie napisy na opakowaniach nektarów, a
nawet napojów.
Grafika na opakowaniu
niejednokrotnie również sugeruje, że mamy do czynienia z sokiem na bazie
jednego owocu, jednak sprawdzając skład może okazać się, że tak naprawdę jest
to sok wieloowocowy, a składnik dominujący w grafice na opakowaniu wcale nie
jest składnikiem dominującym w recepturze.
A co z napisem „sok bez
konserwantów”? Czy taki sok jest zdrowszy od pozostałych? Odpowiedź brzmi NIE! Dlaczego?
Otóż jak wspominałyśmy wcześniej żaden sok nie zawiera i nie może zawierać
dodatku konserwantów. Jest to zatem zabieg nieuczciwej konkurencji
wprowadzający konsumentów w błąd.
Jeśli decydujecie się na
najbardziej wartościowe soki świeże, jednodniowe również sprawdźcie czy na
pewno to co wyjmujecie ze sklepowej lodówki jest takim produktem. Niestety
producenci wycwanili się i w tym zakresie, rozlewając zwykłe soki z
odtworzonych owoców, do małych, szklanych buteleczek i wstawiając je do lodówki
próbują nabrać konsumentów pozorując świeżość swojego produktu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz