czwartek, 25 kwietnia 2013

Płatki śniadaniowe FIT czy musli – czyli o tym, jakie płatki śniadaniowe wybrać!


Idziesz na zakupy chcąc kupić płatki śniadaniowe i stojąc przed półką sklepową, uginającą się pod ilością różnorodnych produktów, nie wiesz co wybrać? Do tego jeszcze dochodzą różne slogany reklamowe, zamieszczane przez producentów na opakowaniu, które mają na celu skusić konsumenta do wyboru określonego produktu. Na co zwrócić uwagę, wybierając płatki śniadaniowe, które  z nich wybrać? 


1. Zwróć uwagę na kaloryczność produktu!



Niektóre słodkie płatki śniadaniowe to nawet 420 kcal/100 g produktu. Taka porcja pustych kalorii o poranku z pewnością nie działa korzystnie na Twoją sylwetkę. 



2. Płatki FIT, LIGHT, LEKKIE – czy rzeczywiście? 

I tu po raz kolejny radzimy uważnie czytać etykiety! Sprawdziłyśmy, że płatki fit z czekoladą mają nawet więcej kalorii niż słodkie kuleczki czekoladowe! Ciekawe więc gdzie to FIT? 

Jedyną zaletą płatków „FIT” jest to, że niejednokrotnie posiadają dodatek pełnych ziaren, a co za tym idzie węglowodanów złożonych i błonnika, które gwarantują nam stopniowe uwalnianie energii. Na rynku można znaleźć produkty, w których jest nawet 13g błonnika /100g produktu. Dodatkowo w płatkach FIT producenci stosują mniejszy dodatek cukrów prostych (sacharozy czy syropu glukozowego). 


3. A może płatki  zawierające suszone owoce, miód czy np. jogurt? Wydają się być zdrowe, prawda?


Nie koniecznie… Suszone owoce nie są tak wartościowe jak świeże – w procesie suszenia, pod wpływem działania wysokiej temperatury, tracą niemalże całą zawartość termolabilnych witamin, w tym przede wszystkim witaminy C. Podobnie jest z mikro- i makroelementami. Dodatkowo, co ważne przede wszystkim dla osób dbających o linię, rośnie ich kaloryczność i indeks glikemiczny. Dodatkowo niejednokrotnie do płatków śniadaniowych dodaje się wysoko kaloryczne owoce kandyzowane („oblepione” cukrem, tak niekorzystnym dla naszego zdrowia). 


A co z miodem? Przecież mówi się, że jest on taki zdrowy? Owszem, ale pod jednym warunkiem – jeśli jest to naturalny miód pszczeli spożywany w postaci nieprzetworzonej. Do płatków śniadaniowych producenci stosują zwykle, pozbawiony wartości odżywczej, sztuczny miód, który służy jedynie jako nośnik słodkiego smaku. 



Podobnie jest z jogurtem… pod wpływem wysokiej temperatury, stosowanej przy produkcji płatków, traci on wszelką wartości korzystne dla naszego organizmu. 




Czytamy etykiety… 

Jakich produktów unikać? Takich, które mają w składzie: 

1. Cukry i syntetyczne słodziki: cukier, sacharoza, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy, ekstrakt słodowy jęczmienny, cukier maltozowy itp. 

2. Utwardzone tłuszcze roślinne, olej palmowy; 

3. Sztuczne aromaty i barwniki .


Najlepiej wybierać płatki bez dodatku cukru, ekologiczne. Niestety jednak są one dość drogie – nawet 53 zł za 1kg... Polecamy również naturalne płatki owsiane. Są tanie i do tego zdrowe. Dostarczają wielu witamin i składników mineralnych, a do tego są bogatym źródłem błonnika.  


1 komentarz:

  1. Najlepsze są płatki owsiane- do nich można samemu dorzucić suszone owoce czy inne lubiane przez nas dodatki :)
    Ciekawy blog, oby tak dalej :)

    OdpowiedzUsuń

Blogger Gadgets